Overzicht

Werkconferentie ‘Beschermd Wonen van de toekomst’

7 november 2019

Welke ideeën hebben we over wonen, zorg en medewerkers in de BW van de toekomst? Ruim 60 medewerkers en cliënten van Kwintes hebben hun ervaringen en ideeën uitgewisseld. Dit deden ze dinsdag 5 november tijdens de werkconferentie ‘BW van de toekomst’. Een leerzame dag met inspirerende sprekers en workshops.

Ambulantisering
​Kwintes werkt aan de ambulantisering waarbij cliënten zo veel mogelijk zelfstandig in de wijk wonen met begeleiding. Dit voorkomt instroom in beschermd wonen en zorgt voor doorstroming van mensen die uit beschermd wonen in de wijk gaan wonen. Hierdoor verandert de groep cliënten in beschermende woonvormen. Tevens krijgen we te maken met de komst van de Wet langdurige zorg (WLZ) voor mensen met psychische kwetsbaarheden. Dit betekent een nieuwe vorm van financiering en nieuwe voorwaarden. Dit alles zorgt ervoor dat we ook aan de slag gaan met het vernieuwen van beschermd wonen.

“De sprankeling in de ogen van een cliënt, van ‘dat heb ik mooi gedaan’, daar doe ik het voor” (begeleider)

Werkconferentie
Deze werkconferentie is de aftrap om ideeën over de BW in de toekomst uit te wisselen en met elkaar te verbinden. Ieder vanuit zijn eigen rol en expertise. In de ochtend kregen de aanwezigen verschillende ‘ingrediënten’ aangeboden ter inspiratie. Zo startte de bijeenkomst met ontwikkelingen bij de intake zoals:
– de toenemende vraag van kennis rond LVB (licht verstandelijke beperking),
– de gevolgen van woningkrapte en
– de groeiende wachtlijsten voor woningen voor mensen met autisme.
Daarna volgde een quiz over de wondere wereld van wetten, de wensen van gemeenten, digitale innovaties en het huis van de toekomst, good practice De Bolder in Lelystad en plannen voor een ‘stuiterlocatie’.
In de middag gingen aanwezigen aan de slag in drie workshops: De medewerker van de toekomst, Wonen en digitale innovatie en Begeleiding, behandeling en medische zorg in de BW van de toekomst. De workshops leverden mooie ideeën op waar we als organisatie verder mee gaan.

 

“Betrek cliënten bij nieuwe ontwikkelingen. De mensen uit de cliëntenraden denken graag mee” (voorzitter CCR)