Het verhaal van Betty (ambulant begeleider)

Betty werkt als ambulant woonbegeleider bij Kwintes. Sinds ca. 5 jaar maakt ze gebruik van beeldbellen in haar begeleiding van cliënten.

Het leukste aan het werk is de afwisseling
‘Door verschillende fusies van organisaties ben ik vanuit mijn baan als verzorgende de psychiatrie in gerold. Uiteindelijk ben ik bij Kwintes terecht gekomen,’ vertelt Betty over haar loopbaan. ‘Als ik aan het werk ben, vliegen de dagen voorbij. Het leukste is de afwisseling. Omdat ik ambulante begeleiding geef, plan ik zelf mijn afspraken met cliënten. Daar komen vaak onverwachte dingen tussen, er kan altijd iets gebeuren.’ Betty haalt veel voldoening uit het werk dat ze doet. ‘Wanneer ik wegga bij een cliënt en die zegt tegen mij ‘ik vond het fijn dat je er was. Ik heb er wat aan gehad en voel me een stuk beter.’ Die momenten, daar doe ik het voor.’

Een nieuwe manier van begeleiden
Toen het begeleiden door middel van beeldbellen werd geïntroduceerd, was Betty meteen enthousiast. ’Ik deed mee aan de pilot en vond het hartstikke leuk. Mensen denken vaak negatief over begeleiden door beeldbellen. Collega’s zijn soms onzeker omdat ze niet goed weten hoe de techniek werkt. Of ze zijn bang dat de huisbezoeken aan cliënten wegvallen. Dat is niet zo, je doet het beeldbellen naast de huisbezoeken. Ik begeleid bijvoorbeeld veel cliënten met hun administratie, of we ruimen samen op. Hier moet je toch afspraken voor maken. Ik blijf de cliënten dus altijd zien, er is niemand die ik alleen begeleid met beeldbellen.’

Tijdswinst en flexibiliteit
Zelf ziet Betty vooral de positieve punten van het beeldbellen. ‘Bij beeldbellen kun je meer zien dan over de telefoon. Uitdrukkingen, stemmingen, enzovoorts. Wanneer het nodig is kun je in het huis van de cliënt kijken.’ Beeldbellen levert volgens Betty veel winst op in reistijd en kilometers. Daarnaast zorgt het voor flexibiliteit in de begeleiding. ‘Soms is er een cliënt met wie het goed gaat en die met iets minder begeleiding kan. Daarmee beeldbel ik de ene week, de week daarna kom ik langs. Met de andere cliënt doe ik dit weer andersom. Op die manier kan ik mijn tijd goed verdelen.’

Die flexibiliteit heeft ook voordelen voor cliënten. ‘Cliënten hebben tegenwoordig vaak kleine indicaties. Per week heb ik bijvoorbeeld een uur voor een cliënt, waarin ik ook administratie moet doen. Er is dan weinig tijd voor een huisbezoek. Met beeldbellen kan ik dat uur splitsen in vier keer een kwartier. Dat combineer ik met een huisbezoek. Zo heb ik in twee weken ineens 5 contactmomenten in plaats van 2.’


Met beeldbellen zijn er nieuwe mogelijkheden

Niet alleen de tijdswinst en flexibiliteit zijn voordelen van het beeldbellen. Betty vertelt enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die het beeldbellen biedt in de begeleiding aan cliënten. ‘Een cliënt had een vriendje die een eind weg woont. Ze ging daar een week logeren, maar vond dat erg spannend. Toen heeft ze haar tablet die week meegenomen, zodat ze wel kon beeldbellen. Op die manier kon ik haar ook tijdens die week begeleiden.’

Betty vertelt verder. ‘Wanneer een cliënt in paniek is, kan ik er niet altijd meteen heen. Door beeldbellen kan ik wel contact opnemen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand een brief heeft gekregen van het UWV. De meeste van mijn cliënten raken behoorlijk in de stress wanneer zij zo’n envelop met een blauw logo op de mat zien liggen. Eerder had ik soms pas een week later een afspraak waarop ik zo’n brief kon bekijken. Ik kon ze over de telefoon zeggen ‘joh, maak je niet druk’, maar dat werkte natuurlijk lang niet altijd. Nu kunnen cliënten de brief laten zien in het scherm. Ik kan ze dan meteen gerust stellen. Er kan zo veel meer.’

Makkelijker contact met het eigen netwerk door beeldbellen
Betty zet het beeldbellen creatief in tijdens haar werk. Ze zorgt ervoor dat cliënten niet alleen makkelijker contact opnemen met haar als begeleider, maar ook met hun eigen netwerk. ‘In de begeleiding van twee cliënten heb ik voorgesteld om de crea-ochtend op een activiteitencentrum van Kwintes te bezoeken. Ik heb hen met elkaar in contact gebracht en ze klikten erg goed. Ik stelde hen voor om contacten met elkaar uit te wisselen, zodat ze ook met elkaar konden beeldbellen. Dat doen ze nu iedere avond.’

‘Een andere cliënt had weinig contact met haar familie. Ze kreeg een tablet voor het beeldbellen, haar broer had er ook een. Nu kunnen ze samen face-timen. Daardoor hebben ze ineens veel meer contact. Haar broer is haar nu ook veel meer in het echt gaan bezoeken. Inmiddels is hij een waardevolle mantelzorger geworden.’


Sta open voor nieuwe ontwikkelingen

‘Ik lever in mijn werk een bijdrage aan het welzijn van cliënten. Daar ben ik wel trots op, ja. Met de hulp van jou als begeleider en het plan dat je samen maakt, komen zij vaak een hele stap verder. Ze hoeven niet beter te worden, maar leren om te gaan met hun kwetsbaarheden. Vaak zijn de doelen klein, soms is stabiel blijven al een groot doel. En natuurlijk, er zijn soms teleurstellingen. Dan gaat iemand toch achteruit en moet hij worden opgenomen. Maar wanneer die cliënt dan weer thuis komt, ga je met frisse moed weer verder.’

Betty vertelt over hoe het beeldbellen haar werk heeft veranderd. ‘Er zijn in mijn werk zo veel mooie dingen ontstaan door het beeldbellen. Als begeleider kun je vanaf het begin meteen zeggen ‘dat doen we niet’. Maar dat is niet nodig. Sta ervoor open, kijk naar de mogelijkheden. In de toekomst zal er nog veel meer techniek worden gebruikt. Over 10 jaar weet je niet wat je meemaakt. Het is juist leuk om actief mee te werken als voorloper in die ontwikkelingen.’

 

Ambulante begeleidingLocaties voor Ambulante begeleiding