Wij bieden zorg op maat aan een brede doelgroep. Mensen die zonder begeleiding niet zelfstandig kunnen leven en wonen. Het gaat om mensen met een psychiatrische kwetsbaarheid, (tijdelijke) psychosociale problemen, een forensische maatregel, een dubbele diagnose (combinatie van verslaving én een psychiatrische diagnose), slachtoffers van huiselijk geweld, tienermoeders, jong en oud met autisme, zwerfjongeren en dak- of thuislozen. Vaak gaat dit gepaard met een acute, tijdelijke of blijvende vraag naar woonruimte. Is iemand de grip op het leven (tijdelijk) kwijt? Dan kan hij of zij bij ons terecht voor opvang en/of begeleiding. We vangen mensen op, begeleiden ze in hun eigen huis of in een beschermde woonvorm.
Deze persrichtlijn heeft als doel om duidelijkheid te bieden over hoe Kwintes omgaat met media-aanvragen. Wij vertrouwen erop dat deze richtlijn bijdraagt aan een goede samenwerking met de media. Suggesties voor verbetering ontvangen wij graag op pers@kwintes.nl en worden door onze woordvoerder in overweging genomen.
Voor journalisten
Wij vertellen graag en bevlogen over ons mooie en complexe werk. We vinden het belangrijk om in het medialandschap zichtbaar te zijn en verschillende lezers/kijkers/luisteraars te kunnen bereiken.
Ons uitgangspunt hierbij is dat we in beginsel altijd een reactie geven aan journalisten en open staan voor medewerking aan interviews om zo onze kennis en deskundigheid te delen. Dit is niet alleen in het belang van onze organisatie, maar zeker ook in belang van onze cliënten en de maatschappij in zijn geheel. Wanneer wij geen inhoudelijke reactie kunnen geven, zullen wij gemotiveerd aangeven wat hiervan de reden is. Zie voor voorbeelden de alinea ‘terughoudendheid’.
Praktisch
- Journalisten kunnen tijdens kantoortijden bellen naar onze woordvoerder op het nummer 088- 3032680 of mailen naar pers@kwintes.nl.
- In het geval van telefonisch contact zullen we in de meeste gevallen vragen het verzoek of de vraag ook per mail aan ons te sturen, mede ter verificatie van de gegevens (mailadres, telefoonnummer).
- Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag en zullen vragen zo snel mogelijk beantwoorden. Soms is meer tijd nodig om zaken uit te zoeken, we informeren de vraagsteller dan over de termijn.
- De woordvoerder formuleert een antwoord in overleg met bestuur en/of directie, inhoudsdeskundige(n) en verantwoordelijke medewerker(s).
- Wij vinden het uiteraard belangrijk dat onze reactie juist en (voor de context) volledig wordt weergegeven. Daarom willen wij een publicatie vooraf nog inzien, voor een check op feitelijke onjuistheden.
- Ons interne beleid vraagt van alle medewerkers, ook management en directieleden, om naar de woordvoerder door te verwijzen als zij rechtstreeks vragen van journalisten krijgen.
Actief
Op onze website en via onze social kanalen zoals Linkedin publiceren wij onze nieuwsberichten. Die berichten gaan vooral over organisatienieuws zoals jaarcijfers en projecten die baat hebben bij meer bekendheid, reacties op politieke ontwikkelingen en onderzoeksresultaten.
Terughoudend
Ondanks dat ons uitgangspunt openheid is, zijn wij zeer terughoudend in de beantwoording van vragen die:
- Een link hebben naar een concrete casus of incident en daarmee de privacy van individuen kunnen schaden.
- Onder de eindverantwoordelijkheid van een ketenpartner vallen.
- Een grote capaciteit vragen van onze medewerkers, maar waarvan de opbrengst en impact onbekend zijn.
Filmen of fotograferen mag niet zonder vooraf gegeven toestemming
In onze gebouwen, waaronder onze woonlocaties, mogen zonder toestemming geen beeldopnames worden gemaakt in verband met privacywetgeving. Ook willen wij een rustige omgeving voor onze cliënten waarborgen.
Cijfers en onze bedrijfsvoering
Wij vinden het belangrijk om open te zijn over onze bedrijfsvoering en resultaten. Daarom publiceren wij jaarlijks ons jaarverslag op onze website. Hierin wordt onder andere informatie verstrekt over onze financiële resultaten, onze werkzaamheden en de behaalde resultaten.
