Pilots met impact: Kwintes innoveert met slimme tools
Goede zorg leveren met minder mensen: dat is de uitdaging waar de hele sector voor staat. Zo ook Kwintes. Binnen het programma Klaar voor de Toekomst wordt daarom volop geëxperimenteerd met slimme innovaties. Een van de projectmedewerkers, Martine Koemans, vertelt over veelbelovende pilots én wat die opleveren.
De zorgvraag stijgt, de zorgende handen zijn schaars. Dat betekent dat zorgorganisaties nu moeten nadenken over morgen. Kwintes doet dat met het innovatieprogramma Klaar voor de Toekomst, waarin technologische én sociale innovaties kleinschalig worden getest. ‘Het uitgangspunt is toekomstbestendigheid’, legt Martine uit. ‘Om dat te bereiken, focussen we op twee dingen: de zelfredzaamheid van de cliënten vergroten en arbeidsuren voor zorgmedewerkers besparen.’

Foto: Bewoner met de slaaprobot
Testen wat telt
Kwintes kiest bewust voor een behapbare aanpak: kleine pilots, realistisch opgezet, met duidelijke doelen. ‘We testen niet om het testen, maar om te kijken wat écht werkt voor de mensen die er dagelijks mee te maken hebben. Zowel cliënten als medewerkers denken mee, geven feedback en helpen zo bepalen wat toekomst heeft binnen onze zorg.’ Niet elke innovatie slaagt. En dat is prima, benadrukt ze. ‘Juist omdat we nu durven leren, kunnen we straks verstandige keuzes maken.’
Dit gebeurde er al
Op meerdere locaties gebruikt Kwintes innovaties die bijdragen aan meer zelfstandigheid en minder werkdruk. Bijvoorbeeld de bekende Anne-app, waarmee ambulante begeleiders nu via spraak direct kunnen rapporteren. Of een digitaal planbord, dat cliënten helpt hun dag te structureren en begeleiders minder dezelfde vragen hoeven te beantwoorden. De medicatiedispenser geeft automatisch medicijnen af op het juiste moment. En het digitale team gaat zorg op afstand bieden én helpt locaties om technologie succesvol in te zetten.’
Druppelbril geeft positief resultaat
Simpel, maar effectief: de druppelbril. Dit hulpmiddel helpt cliënten om zelfstandig oogdruppels toe te dienen – iets wat normaal om begeleiding vraagt. Vooral voor ouderen is het een oplossing, ziet woonbegeleider Mirjam van de D.S. van Schuppenstraat. ‘De druppelbril vergroot de zelfredzaamheid van cliënten. Ze druppelen op hun eigen moment en voelen meer verantwoordelijkheid over hun gezondheid – mits ze medicatietrouw zijn.’ Het resultaat? Tevreden cliënten en directe tijdwinst. Drie contactmomenten per dag, per cliënt, scheelt zo 2,5 uur in de week.

Foto: druppelbril in actie
Beperkte meerwaarde doucheföhn
De Lavicta doucheföhn is een innovatie die in theorie veelbelovend is: cliënten kunnen zichzelf met een grote ingebouwde blower drogen na het douchen. We hopen hiermee tijdwinst te behalen doordat er minder handdoeken gewassen en opgevouwen hoeven te worden. Bovendien is de begeleider er toch al bij tijdens het douchen, maar hoeft minder actief te ondersteunen bij het afdrogen. Die vrijgekomen tijd kan benut worden om andere taken voor dezelfde cliënt uit te voeren, zoals schoonmaken of huishoudelijke ondersteuning die normaal pas in de middag zou plaatsvinden. Op die manier kan er later op de dag tijd vrijgespeeld worden voor andere activiteiten. Tegelijkertijd is de installatie complex en is ombouw vereist. Het kan daarom zijn dat deze innovatie uiteindelijk niet voldoende gaat opleveren.
Slaaprobot: beter slapen is minder zorg
Een goede nachtrust heeft impact op de hele dag, bewijst de pilot met een slaaprobot op een locatie in Veenendaal. Het apparaat helpt cliënten via lichtsignalen hun ademhaling te vertragen en sneller in slaap te vallen. ‘Zorg wel voor een donkere kamer, anders zie je het licht niet goed’, tipt persoonlijk begeleider Ankie. Eén van de cliënten gebruikt de robot elke avond. ‘Hij ligt gewoon op m’n nachtkastje. Het is maar een klein apparaatje en heel makkelijk in gebruik. Ik adem rustiger, dommel sneller weg en voel me overdag echt meer uitgerust.’
Na de pilot begint het pas
Is een pilot afgerond? Dan maakt Martine een rapportage: wat werkt, wat niet en wat is er nodig om op te schalen. Die rapportage gaat naar de stuurgroep. ‘Daar wordt besloten of we ermee doorgaan, stoppen of het aanpassen’, zegt Martine. ‘Soms moeten we technische obstakels oplossen, soms collega’s trainen of overtuigen. Pas als alles klopt, kan een innovatie breed worden uitgerold.’
Menselijkheid blijft altijd
‘Innoveren is geen doel op zich. Het is een manier om ons voor te bereiden op een toekomst waarin we handen tekortkomen. Daarin is technologie niet het eindpunt. Mijn visie? Dat zorgmedewerkers straks niet meer bezig zijn met wat technologie prima kan overnemen. Maar dat ze er kunnen zijn voor wat écht telt: een moeilijk gesprek, een paniekaanval of een doorbraak. Als we dat goed organiseren, blijft de zorg warm, menselijk en haalbaar. Want dát is de bedoeling van innoveren bij Kwintes. Niet sneller, niet goedkoper – maar beter.’
Het laatste nieuws

‘Ook al zit je hier maar tijdelijk, het is wel jóuw thuis’

Van ambtenaar tot werkbegeleider: Debby herontdekt haar passie bij Kwintes
