Jordy: ‘Robot Tessa helpt mij bij het piekeren.’

Kwintes is een RIBW in het midden van het land en zet zorgrobot Tessa in ter begeleiding van intramurale en ambulante cliënten. Na een eerste kleinschalige kennismaking draait Kwintes nu een proef met 29 Tessa’s om te kijken of Tessa breed ingezet kan worden. Jordy is een van de cliënten die Tessa zelf gebruikt en instelt.

Jordy (36) is gediagnostiseerd met ‘paranoïde schizofrenie’. Zorgrobot Tessa ondersteunt hem sinds november 2020. Tessa wordt ingezet bij mensen bij een cognitieve beperking en helpt bij ondersteuning en structuur in het dagelijkse leven.

Jordy vindt het moeilijk om structuur te behouden in zijn leven. Tessa helpt hem ook hierbij. Ze spreekt over de dag berichten uit dat hij moet eten, opruimen en ook afwassen. “Tessa past heel goed in de zorg die ik nu al krijg, het is echt een ondersteuning. Als ik Tessa zie, dan denk ik ook van oh ja, dat moet ook nog! Soms hoeft ze niet iets te zeggen, maar komt het in me op als ik haar zie”, vertelt Jordy.

Jordy heeft last van piekeren. Hij heeft Tessa zo ingesteld, dat ze op een bepaald tijdstip op de dag vraagt of hij piekert. Als hij nee zegt, dan zegt ze dat het goed is. Als hij ja antwoordt, dan geeft Tessa aan dat wat er in zijn hoofd speelt, niet echt is. “Tessa helpt mij bij het piekeren. Ik heb veel stemmingswisselingen. Het is fijn dat er iemand is die op zo’n moment zegt dat het niet echt is, maar in mijn hoofd speelt”.

“Tessa geeft het gevoel van de nabijheid van hulpverlening”

Janyce Veenstra, begeleider bij Kwintes, is de persoon die Tessa heeft geïntroduceerd bij Jordy. Janyce vertelt dat Tessa meer is dan alleen structuur bieden aan het dagelijkse leven van Jordy. “Als hij het moeilijk heeft, kan hij ook een stukje troost halen uit Tessa. Tessa geeft het gevoel van de nabijheid van hulpverlening. Het is een stukje veiligheid voor Jordy. Hij heeft dagelijks veel ups and downs en Tessa helpt hem dan bij het behouden van structuur. Zonder Tessa had hij daar veel moeite mee”, vertelt Janyce over de inzet van Tessa bij Jordy.

Jordy zit nog in de testfase van de inzet van Tessa. Janyce vertelt over haar gedachtes over Tessa, voordat het werd ingezet bij de cliënt; “Net zoals iedereen had ik ook de vraag in mijn hoofd, gaat dit de face-to-face contacten of hulpverlening van vlees en bloed vervangen? Ik was eigenlijk bang, maar ook nieuwsgierig naar het effect. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat het ongegronde angst is. Tessa is geen vervanging, ze heeft juist een meerwaarde. Het is echt een toevoeging aan wat er allemaal al bestaat, vooral van toepassing in onze afwezigheid. Ik raad Tessa dus ook zeker aan, aan mijn collega’s, aan iedereen”, aldus Janyce over zorgrobot Tessa.

Meer weten over zorginnovaties? Klik hier! 

Auteur: Esmahan Talan


Delen:

Lees ook deze verhalen

Daniel: ‘Niks moet, behalve uitpakken.’

Van een ‘klerezooi’, zoals Daniel (45) zijn oude woonsituatie omschrijft, naar een woning die meer voelt als ‘thuis’. Binnen een...

Chantal: ‘via mijn persoonlijk begeleider terecht gekomen bij trajectbegeleiding.’

Chantal (35 jaar) wordt in Veenendaal ondersteund vanuit trajectbegeleiding naar werk. Op de momenten dat het nodig is kan zij...

Raymond: ‘Geduld is een schone zaak.’

‘Ik boek succes met cliënten, omdat ze zelf spullen weggooien’, aldus persoonlijk begeleider Raymond. Van de 24 cliënten die hij...